This article examines the most rebellious movement in Danish post-war history - the leftist squatter movement in Copenhagen, 1981-2011 - thus recommending itself as a relevant case for the understanding of radicalization. The article's study of these squatters builds on the contentious politics approach and protest event analysis of 790 squatter actions. Based on this, the article discusses the causal status of 'extreme ideas' and other inner factors compared to contextual factors related to the national and international political environment. It concludes that 'ideas' have very limited explanatory value, whereas a specific political context of threats, opportunity, and interaction explains the radicalization and de-radicalization of the Copenhagen squatter movement with striking clarity. Adapted from the source document.
The main purpose of this article is firstly to construct a political theory of urban youth movements, and secondly to explain the international setting and transnational commitment of one of the most vigorous movements in Denmark after the second world war. The BZ‐movement, as it was called, began as a squatter movement firmly embedded in communal mobilization and later turned into a political movement with strong ties to squatters' and Autonomous groups in Germany and the Netherlands. We attempt to describe and explain the development of the BZ‐movement, the repertoire of collective actions, and how a process of goal displacement took place from around 1981 until 1995. In our theoretical appraisal we reject most cultural arguments, postmodernism and social marginalization in favour of concepts of place, organization, interaction and political opportunity. Thus, local social networks as well as national and international political opportunities, including relationships to opponents and allies, play a major role in determining the everyday social and political life of the BZ‐movement.Le principal objectif de cet article est d'élaborer une théorie politique sur les mouvements de la jeunesse urbaine, puis d'expliquer le cadre international et l'engagement transnational de l'un des mouvements danois les plus présents depuis la Deuxème Guerre mondiale. Le mouvement BZ (c'est son nom) a débuté comme mouvement de squatters nettement intégré dans une mobilisation collective, puis s'est transformé en mouvement politique étroitement liéà des groupes de squatters et autonomes allemands et hollandais. L'article s'efforce de décrire et d'expliquer l'évolution du mouvement BZ, son actif au plan collectif et le processus de déplacement des objectifs qui s'est déroulé d'environ 1981 à 1995. Dans notre évaluation théorique, nous rejetons la plupart des arguments culturels, le postmodernisme et la marginalisation sociale, privilégiant les concepts de lieu, d'organisation, d'interaction et d'opportunité politique. Les réseaux sociaux locaux, ainsi que les ouvertures politiques nationales et internationales, y compris les relations avec des opposants et alliés, jouent donc un rôle essentiel dans la détermination de la vie politique et sociale quotidienne du mouvement BZ.
Die Verfasser verstehen die Politisierung der Jugendkultur in Dänemark als Ergebnis einer Symbiose zwischen einem bestimmten Aktionsrepertoire und einem Netzwerk von Jugendgruppen. Sie zeichnen die Entwicklung der Jugendbewegung in Dänemark seit Mitte der 60er Jahre auf der Basis von zwei Datensätzen zu kollektivem Protest und sozialen Bewegungen nach. Die Analyse setzt bei der Besetzung des Hauses "Sofiegarden" 1963 ein, zeichnet die Slumstürmerbewegung der Jahre 1965 bis 1972, die Besetzung der Kaserne Christiania, die Norrebro Beboer-Aktion und den Kampf um den Kinderspielplatz "Byggeren" nach und stellt schließlich die Hausbesetzerbewegung (BZ-Bewegung) in ihren einzelnen Phasen von der Gründung 1981 bis zur Auflösung 1994 dar. Dabei wird der enge Zusammenhang von der Hausbesetzung als Aktionsform und den besetzten Häusern als Basis für soziale Netzwerke und Mobilisierungen mit dem Charakter der dänischen Jugendbewegung ebenso sichtbar wie der Einfluss ähnlicher Bewegungen im internationalen Kontext auf die dänische Jugendszene. (ICE)
Die Verfasser verstehen die Politisierung der Jugendkultur in Dänemark als Ergebnis einer Symbiose zwischen einem bestimmten Aktionsrepertoire und einem Netzwerk von Jugendgruppen. Sie zeichnen die Entwicklung der Jugendbewegung in Dänemark seit Mitte der 60er Jahre auf der Basis von zwei Datensätzen zu kollektivem Protest und sozialen Bewegungen nach. Die Analyse setzt bei der Besetzung des Hauses "Sofiegarden" 1963 ein, zeichnet die Slumstürmerbewegung der Jahre 1965 bis 1972, die Besetzung der Kaserne Christiania, die Norrebro Beboer-Aktion und den Kampf um den Kinderspielplatz "Byggeren" nach und stellt schließlich die Hausbesetzerbewegung (BZ-Bewegung) in ihren einzelnen Phasen von der Gründung 1981 bis zur Auflösung 1994 dar. Dabei wird der enge Zusammenhang von der Hausbesetzung als Aktionsform und den besetzten Häusern als Basis für soziale Netzwerke und Mobilisierungen mit dem Charakter der dänischen Jugendbewegung ebenso sichtbar wie der Einfluss ähnlicher Bewegungen im internationalen Kontext auf die dänische Jugendszene. (ICE).